Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Lezersactie: win 'Nog wat geleerd vandaag?'!

Wat leren we van onderwijsvernieuwingen van vroeger? Instructie en kennisoverdracht raakten uit de mode. De leerling kon toch alles zelf googelen? Dat kon die meestal niet. Taal en rekenen gingen achteruit. Er is inmiddels al meer dan een eeuw met zelf ontdekkend leren geëxperimenteerd. Het gevolg: grotere ongelijkheid. Leerlingen werden afhankelijk van de kennis en welstand van hun ouders. Volgens de recente leerpsychologie zijn voor taal en rekenen instructie, kennis en oefening nodig. Maarten Huygen volgt leraren, trainers en wetenschappers die deze inzichten toepassen. Hij doet verslag van een klas van de Alan Turingschool die door systematische voorbereiding zelfs verhaaltjes van Tsjechov kan lezen. Hij bezoekt conferenties waar leraren de nieuwste toepassingen van de leerpsychologie doornemen. De herwaardering van kennis geeft leraren hun onafhankelijke rol terug. Dit boek is een warm pleidooi voor kennisrijk onderwijs. Voor iedereen die zichzelf de vraag stelt: kan een leerling ‘eigenaar zijn van het leerproces’ of is dat slechts schijn?

 

We geven er vijf weg!
Wil je kans maken op één van de vijf exemplaren? Vul onderstaand formulier vóór 18 juli in.

Helaas, de reactietermijn is verstreken. Hou onze site in de gaten, want binnenkort vind je hier weer een nieuwe lezersactie!