Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Aflevering 3: 'Randvoorwaarden en ondersteuning'

We hebben hoge verwachtingen van leerkrachten als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van de podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leerkrachten ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen.

In de derde aflevering van de podcastreeks ‘Minder uren, betere lessen’ staan we stil bij de vraag wat leerkrachten nodig hebben om samen betere lessen te ontwerpen. Hoe zorg je dat leerkrachten de vrijgekomen tijd gebruiken om gezamenlijk te werken aan kwaliteit van lessen, en wat is daarvoor nodig aan ondersteuning? Rond deze vraag gaan we in gesprek met Ida Oosterheert, universitair hoofddocent aan de Docenten Academie van de Radboud Universiteit en Richard van den Berg, lid van de schoolleiding en opleider bij Academie Tien.

Wil je meer weten of in gesprek over de reeks of over de aflevering?
Kijk op www.hva.nl/minderurenbeterelessen of ga naar het Linkedinaccount van de Hogeschool van Amsterdam en reageer op de post. Of ga naar www.jsw.nl/minder-uren-betere-lessen

De podcastreeks wordt ontwikkeld met financiële steun van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Beluister de derde podcast-aflevering