Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Blogs
08/09/2020
Leestijd 3-5 minuten
Geschreven door Renée van Eijk

De lerende leerkracht

Misschien ben je net begonnen met het schooljaar. Of je staat al een aantal weken voor de klas. Hoe was dat eerste moment? Dat moment dat de kinderen de klas weer in komen? Als juf vond ik die eerste dag altijd ontzettend spannend!

Save the children

Na een onrustige nacht (‘Kan ik het nog wel? Luisteren ze nog naar me?’) stond ik met een grote glimlach bij de deur om de leerlingen te ontvangen. Op elke tafel lag een stapeltje boeken klaar. De boeken van de eerste periode. En de begintaak van die eerste dag was niet meer en minder dan om je heen kijken, kletsen met je klasgenootjes en nieuwsgierig bladeren door alles wat er dat schooljaar op je te wachten staat aan leerstof.

Spanning en verwachting
Als leerkracht heb je het liefst een klas vol leerlingen die veel plezier hebben in leren. Oh, wat maakt het ons werk makkelijker en leuker als leerlingen vol spanning en verwachting naar je kijken als je vertelt dat je iets nieuws hebt voor ze om te leren. Als je iets moeilijks uitlegt en ze met zweetpareltjes op hun voorhoofd zwoegen om het door te krijgen. En vol voldoening hun werk inleveren, omdat ze na flink doorzetten het doel van de les hebben bereikt.

Plezier in leren
Wat stimuleert plezier in leren? Een goed voorbeeld! Een zichtbaar lerende leerkracht zorgt automatisch voor een sfeer waarin iets nieuws leren heel gewoon is. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet meer speciaal is om iets te leren wat je nog niet kon of niet wist! Een lerende leerkracht kan ook dat proces en die ervaring goed omschrijven. De lerende leerkracht brengt leerlingen de bewustwording bij van het moment van leren. En leert de leerlingen de gevoelens herkennen die horen bij dat leerproces. De nieuwsgierigheid vooraf, de twijfel of het wel gaat lukken, het spannende als het niet in één keer gaat zoals je wilt, het doorzettingsvermogen om vooral wel te blijven leren en de trots als het dan wel is gelukt.

Voorwaarde is wel dat de leerkracht dus leert. Alleen ligt er voor ons op de eerste schooldag geen stapeltje boeken klaar met nieuwe lesstof. Natuurlijk zijn er leidinggevenden en werkgroepen die studiemomenten plannen. Maar wil je niet meer leren dan dat? Als we van leerlingen verwachten dat ze elk jaar stappen blijven zetten in hun ontwikkeling, is het belangrijk dat wij die stappen zelf ook blijven zetten. Om op de hoogte te blijven van dat wat er speelt in onderwijs, maar ook om te blijven ervaren hoe het voelt om te leren. Zodat we het leerproces van leerlingen ook beter begrijpen. En ons kunnen inleven.

Vijf manieren om te blijven leren
Dus is mijn vraag aan jou: wat ga jij leren dit schooljaar? Waar gaat je aandacht naar toe? Waar ligt je focus? Waar ben je nieuwsgierig naar? Hoe wil je sterker worden? Of meer plezier halen uit je dagelijkse handelen voor de klas? Misschien kan ik je op weg helpen met mijn vijf manieren om te blijven leren:

1. Lees een boek! Ik probeer elk jaar twee boeken te lezen die gerelateerd zijn aan onderwijs. Het is niet veel, maar ik lees ook graag ter ontspanning en daar zijn mijn avonden toch wel vaker mee gevuld dan met een onderwijsboek.
2. Volg een cursus. Je kan er natuurlijk voor kiezen om een langdurige cursus te volgen bij een educatieve instantie, maar tegenwoordig zijn er ook veel korte cursussen om bij te wonen. Deze dienen voor mij meer als inspiratie shot.
3. Ga naar een bijeenkomst. Sinds de komst van verschillende meet-ups door het hele land zijn er steeds vaker gratis onderwijsbijeenkomsten te volgen. Soms spreekt het onderwerp me aan, soms de locatie en soms weet ik welke onderwijsmensen er komen en heb ik vooral erg zin om even bij te kletsen met positieve collega’s van een andere school of een andere sector.
4. Update je social media. Wellicht zijn de meningen erover verdeeld of Pinterest en Instagram bijdragen aan je professionele ontwikkeling, maar ik zit in het kamp ‘ja, zeker doen ze dat!’ Deels vanwege alle creatieve input en inspiratie die je er opdoet, deels vanwege hoe je aan het denken gezet wordt door allerlei accounts, en deels vanwege het contact dat er ontstaat tussen leerkrachten onderling.
5. Loop eens binnen bij een collega. Ik weet dat het lastig is in tijden van een lerarentekort, maar het is zo ontzettend leerzaam. Al kijk je maar tien minuten tijdens je eigen gymles naar de instructie van een collega. En heb je meer tijd te besteden? Vraag of je langs mag gaan bij een collega op een andere school. Sfeer proeven en goed kijken, zeker in combinatie met een nagesprek, het verscherpt en verrijkt je blik.

Ik wens je een geweldig schooljaar vol leermomenten. Mijn schooljaar is ook weer begonnen. Voor JSW met dit blog, voor mijn werk met een planning van bezoeken aan de nieuwe lichting startende leerkrachten, in de agenda staan 33 inspiratiesessies voor de starters en op mijn tafel ligt het eerste onderwijsboek van het jaar. We gaan ervoor!

Renée van Eijk