‘Hoe gaan we met elkaar om?’


Hartger Wassink specialiseert zich als organisatiepsycholoog in advieswerk voor bestuur en toezicht. Hij vertelt graag waarom een open dialoog zonder vooroordelen zo belangrijk is: ‘Niets staat goed onderwijs zo in de weg als de illusie dat je al denkt te weten wat dat is.’ Als student psychologie aan de Radboud Universiteit ging Wassink college volgen bij de toenmalige hoogleraar onderwijskunde Dolf van den Berg, die zich bezighield met onderwijsvernieuwing en organisatieverandering. Hij studeerde af in die richting en promoveerde later zelfs op leidinggeven en organisatie in het onderwijs. Als adviseur helpt hij nu scholen op weg. Typisch geval van een onderwijshart. Wassinks verleden verklaart mogelijk ook zijn drive: ‘Op de basisschool werd ik gepest. Het kan zijn dat ik later onbewust die wond dacht te helen door me zo actief met onderwijsverbetering bezig te houden. Maar die psychologisering terzijde, vind ik betekenisvol en rechtvaardig onderwijs gewoon van levensbelang. Dat betekent werk aan de winkel. We wéten bijvoorbeeld dat vroege selectie veel kinderen tekort doet, maar er gebeurt zo weinig mee. Veel onderwijs is bovendien wezenloos: Nederlandse leerlingen behoren tot de minst gemotiveerde ter wereld. Als je hun nieuwsgierigheid, unieke persoonlijkheid en kwaliteiten daarentegen serieus neemt, gaan ze als een speer.’