‘Een onderwerp moet je persoonlijk raken’

Bea Pompert was directeur en medeoprichter van De Activiteit, een organisatie die zich bezighoudt met de ontwikkeling en implementatie van ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). Ze begeleidt pedagogische medewerkers, leerkrachten en schoolleiders met advies en nascholing, en evalueert de resultaten van ontwikkelingsgerichte interventies. Met haar kennis en ervaring is er alle reden toe Pompert meteen het hemd van het lijf te vragen, maar het loopt anders. Aan een tafel in de kantine van het faculteitsgebouw Sociale Wetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam gaat het gesprek namelijk in eerste instantie over de interviewer zelf: ‘Waarom schrijf je? Waarover? Hoe doe je dat?’, vraagt ze, en vervolgens vertelt ze over haar eigen schrijfproces. Zo heeft Pompert nog voordat de term OGO is gevallen in de praktijk al aangetoond waar het voor een groot deel om draait in deze onderwijsbenadering: bewustwording van het persoonlijke verhaal, daar samen betekenis aan geven, en het naar een hoger niveau tillen. Bovendien laat ze zien dat theorie en praktijk nooit ver uit elkaar liggen zodra het gaat om OGO.