Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Taal
23/01/2024
Leestijd 3-4 minuten
Geschreven door Marieke Baselmans

Een leesclub? Doen!

Organiseer met je collega’s eens een leesclub na school. Een leuke manier om samen actuele boektitels te verkennen. Die je weer kunt tippen aan je leerlingen.

Save the children

Nodig alle werkenden op school uit voor de leesclub, dus niet alleen leerkrachten, maar ook onderwijsassistenten of stagiaires. ICT-ers, bieb-vrijwilligers, conciërges en administratieve medewerkers zijn ook welkom, want immers iedereen in de school kan een boek tippen aan een leerling. Zo maak je van de school een echte levendige leesomgeving. Om dit visueel te maken, kun je kinderboeken etaleren in de gang met daarop een korte leestip van de lezer die dit boek aanprijst.

Literaire gesprekken
Om het gekozen boek te bespreken, kun je gebruikmaken de publicatie Literaire gesprekken in de klas, van Stichting Lezen. Daarna kun je concrete verwerkingsopdrachten en lessuggesties, passend bij diverse vakgebieden, uitwisselen. Heel veel uitgeverijen bieden gratis werkbladen bij boeken aan op hun website.
Het is handig om als je vooraf het gekozen boek leest, post-its te plakken bij bladzijden die je mooi of interessant vindt. Of waar je graag iets wat over wilt vertellen in je leesclub. Ook kun je zinnen noteren die je hebben geraakt. Zo kun je een dag voordat de leesclub plaatsvindt de steekwoorden nog even doorlezen en weet je weer wat je van plan bent te bespreken tijdens de bijeenkomst.
Het voordeel van een deelnemer zijn van een leesclub, is dat je boeken leest die je zelf misschien niet uitgezocht zou hebben. En die je onverwacht kunnen verrassen en wellicht een favoriete auteur opleveren.
Ook is het goed om de leestips van je collega’s uit een andere bouw te horen. Mocht je wisselen van groep, dan weet je welke boeken passend zijn voor de leerlingen in die leeftijd.

Maak van de school een echte levendige leesomgeving door met je collega’s boeken te lezen en bespreken in de leesclub

Leeservaringen bijhouden
Vraag steeds roulerend om een kort verslag te maken van de bijeenkomst door één van de aanwezigen. En dat online op te slaan. Je vermeldt naast de titel, auteur en uitgeverij, ook de online lesbrieven of verwerkingsopdrachten van je collega’s. Zo heb je een groeiend naslagwerk. Mochten er nieuwe collega’s bijkomen die willen aansluiten bij de leesclub, dan kunnen ze zich inlezen.

Leesmotivatie
Een leesclub kan je motiveren om weer kinderboeken te gaan lezen of om meer kinderboeken te lezen. De voorbereiding zorgt voor een verdiepende leeservaring. Door vervolgens met elkaar in gesprek te gaan, ontdek je samen met je collega’s vaak een nieuw inzicht. Of merk je dat passages op diverse manieren kunnen worden geïnterpreteerd. Dit zorgt ook weer voor een verdiepende leeservaring. Zo bleek een collega mij te tippen over de boeken van Pieter Koolwijk en sindsdien ben ik gecharmeerd van zijn lieve, avontuurlijk geschreven drieluik. Met als afrondende deel: Missie afbreken. Als hoofdpersonage Ties zijn vriendje Govert minder nodig heeft, voelt deze zich eenzaam. Voortreffelijk beschreven door Koolwijk: ‘Zonder Luna of Ties besta ik niet echt. Zo voelt het. Iedere stap die ik zet, voelt als mijn laatste. Ik ben leeg. Op. Toch sjok ik verder. Het gebouw uit.’ Maar dan ontmoet hij Kasper, die hem overtuigt om mee te gaan naar een plek waar hij hoort en niet meer alleen is. Een plek die precies goed is, en zijn nieuwe vriend Wes gaat met hem mee. Maar het blijft ook een tot ziens, want het volgende jaar wordt Govert verwelkomt met behulp van de Ofrenda, een altaar dat de zielen van overledenen eert.

Leesinspiratie
Als je een boek in een bepaalde leeftijdscategorie of genre bespreekt, vraag dan de leden van de leesclub een boek in hetzelfde genre of leeftijdscategorie mee te nemen. En vraag ze het boek te pitchen, zodat binnen enkele minuten diverse boeken de revue passeren. Iedereen mag hiervoor een eigen passende vorm bedenken. Van een alinea voorlezen, een filmpje, iets over de schrijver erbij vertellen tot het onderwerp van het boek bespreken. Je kunt boeken kiezen voor de onderbouw, middenbouw of bovenbouw.
Kies als afsluiting, op basis van een vooraf gemaakte selectie, het te bespreken boek voor de volgende keer. Leg bijvoorbeeld een aantal boeken op tafel en laat de deelnemers stemmen. Ook kun je denken aan een boek dat raakvlakken heeft met het geplande schoolthema. Welk boek heb jij ontdekt in de leesclub?

3 Leestips

Simon van der Geest, Hart van staal (Querido, 2023)
Stel dat concerten niet toegestaan zijn op het eiland waar je woont. En dat zelfs het bezitten van een muziekinstrument wordt verboden. Dit overkomt Ravi, in dit futuristische verhaal, die absoluut niet zonder zijn gitaar kan. Zijn ouders hebben er totaal geen moeite mee. Waarom eigenlijk niet? En waarom slapen ze met hun ogen open en komt er een blauw lichtschijnsel uit hun oren? Dit raadsel wordt al snel in het verhaal onthuld. Geschikt voor de bovenbouw.

Marjon Hoffman, Nooit denken dat rijk worden makkelijk is! (Ploegsma, 2023)
Dit is een heerlijk humoristisch boek voor de middenbouw, waardoor je alleen al door de toegevoegde regels, gaat glimlachen: Zoals: ‘Als iemand een topkapper was in de jaren negentig, is-ie dat nu niet per se nog.’ Floor maakt van alles mee, samen met vriendin Margreet. Zo besluiten ze samen rijk te worden van een eigen bedrijf in zelfgemaakte sieraden. Maar wat doe je als je je eigen creaties té mooi vindt om te verkopen?

André Hoogeboom, Max (Xander, 2021)
Voor de bovenbouw is dit boek geweldig. Een boek dat je ook kunt gebruiken als rijke tekst bij het thema ‘Vervoer’. Heldere informatie met behoorlijk wat laag frequente woorden. Dus ook goed in te zetten als begrijpend leestekst. Lees alles over F1-kampioen Max Verstappen.