Kaarten om jonge kinderen te prikkelen
Deze kaartendoos bestaat uit veertig kaarten met uitdagende vragen die het hoger-orde-denken van leerlingen activeren. Ze zijn bestemd voor leerlingen uit groep 1, 2 en 3.
Op elke kaart staan hulpvragen die ingezet worden om verdiepingsvragen te stellen die aansluiten op de belevingswereld van het jonge kind. De opbouw van de vragen is gebaseerd op de taxonomie van Bloom, waarin zes niveaus onderscheiden worden: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. De kaarten bestaan uit een vraag en een opdracht waarbij een suggestie wordt gedaan voor het proces en het product. Voor de leerkracht zijn er theoretische achtergronden en handvatten beschikbaar.
VEERTIG VRAGEN VOOR VERRIJKING JONGE KIND
Janneke de Wolf, Annet Jongen, Lucille Keursten
Helmond, Uitgeverij OMJS, 1e dr., 2024, 40 kaarten, ISBN 6090927350344
€ 26,95
★★★★★
Bianca Pannekoek is teammanager HJ Bibliotheek bij Hogeschool Utrecht (bianca.pannekoek@hu.nl).