Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Professionalisering
13/10/2020
Leestijd 6-9 minuten

Startende leerkrachten begeleiden

Save the children

‘Hier zijn meneer Veul en meneer Den Besten.’ Zo werden Tim en Nicolaas voorgesteld als nieuwe leerkrachten in 100 dagen voor de klas. Maar hoe gaan wij eigenlijk om met beginnende leerkrachten en wat vraagt dat van de begeleiding in de praktijk? ‘Laat je mij spartelen of schiet je mij te hulp?’

Handelingsadviezen voor adequate begeleiding van startende leerkrachten in de praktijk
• Faciliteer een omgeving waarin de startende leerkracht zich welkom en gehoord voelt.
• Bevorder een actief leerproces; geef studenten en startende leerkrachten het vertrouwen en de ruimte om zelf met initiatieven te komen.
• Ruim op structurele basis afdoende tijd in voor coaching, begeleiding en inductieprogramma’s en faciliteer en motiveer de deelname van de startende leerkracht aan deze programma’s.
• Zorg ervoor dat vanaf de aanvang openheid, positieve verwachtingen en zelfsturing, centraal staan bij communicatie en feedback.

Download dit artikel gratis

Interessant hè?! Wil je dit artikel graag volledig lezen, maar ben je (nog) geen abonnee? Klik dan hieronder om dit artikel gratis te downloaden. De eerste twee artikelen krijg je van de redactie, daarna vragen we je om een (online) abonnement af te sluiten. Veel leesplezier!

Anne Berghaus

Linda Visser-de Boer