Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Taal
01/10/2019
Leestijd 3-4 minuten
Geschreven door Marieke Baselmans

Leesplezier met de leestas

Wie in zijn vrije tijd voor het plezier leest, vergroot zijn woordenschat en taalvaardigheid en gaat hierdoor weer vaker lezen. De leestas helpt kinderen om thuis veel en met plezier te lezen.

Save the children

Wie vaak leest in de vrije tijd wordt een steeds vaardiger lezer en gaat als gevolg daarvan nog vaker lezen. Zo versterken het vrijetijdslezen en de leesvaardigheid elkaar over en weer als een spiraal. Voor een veellezer is die spiraal positief. Maar iemand die weinig leest, ziet zijn of haar woordenschat en taalvaardigheid juist afnemen, en gaat als gevolg daarvan nog minder lezen. Hier pakt de spiraal negatief uit. Om de spiraal zo positief mogelijk te laten uitpakken, is het belangrijk om je leerlingen te stimuleren vaak voor hun plezier te lezen, want dat leidt tot een grote leesvaardigheid.

Maak lezen extra fijn
Introduceer in je klas eens de leestas. In deze tas vinden je leerlingen allerlei leuke opdrachten en spelletjes om het lezen extra fijn te maken. Laat je leerlingen zelf kiezen wat ze willen doen en wat niet. Belangrijk is dat je leerlingen plezier aan het lezen beleven. De leestas krijgt een leerling voor een hele week mee naar huis. Laat je leerling de tas op vrijdag weer inleveren. Zo krijgen andere kind ook de kans om te genieten van deze leestas. Optioneel kun je binnenin de leestas een materiaallijst toevoegen. Hier kunnen je leerling en zijn ouders zien wat er in de tas hoort. Het kind kan samen met de ouders invullen wat ze samen deden en wat ze het leukst vonden, zodat het samenlezen een fijn moment wordt.

Niveau
Kies als leesmateriaal in de tas het leesniveau waar het kind momenteel mee bezig is in de klas. Sommige materialen kunnen een beetje moeilijker of makkelijker zijn dan het niveau. Samenleesboeken of meegroeiboeken stimuleren het samenlezen met ouders en/of broers en zussen. Voor leuke taal-leesspelletjes valt te denken aan scrabble, letterkwartet, memory met woorden, de leren lezen-spellen van Zwijsen of spelletjes met rijmopdrachten. Evenals Pictonary en Triviant, allebei in juniorvorm.

Save the children

De leestas van juf Laila Wakrim helpt om kinderen te stimuleren thuis boeken te lezen

Ervaring met de leestas
Laila Wakrim, leerkracht aan Jenaplanschool De Vlieger in Sittard vertelt over haar ervaringen met de leestas: ‘Mijn motto is: ‘Elk kind is een lezer, sommige kinderen hebben het juiste boek echter nog niet gevonden’. In mijn onderwijsloopbaan ben ik al veel kinderen tegengekomen die niet zo graag lezen. Het samen zoeken naar boeken die aanspreken, is telkens weer een leuke uitdaging. Informatieboeken, moppenboeken, stripboeken, je kunt het zo gek niet bedenken. Leesplezier bevorderen is de sleutel, juist omdat plezier in lezen zorgt voor het maken van leesmeters en het vergroten van de leesvaardigheid. Zodra een leerling een bepaald boek of serie leuk vindt, kan er in de groep gelezen worden en worden er leesmeters gemaakt. Veel kinderen lezen ook thuis, maar wat als dit niet zo is? Thuis lezen is niet voor elke leerling vanzelfsprekend. Door een leestas kun je kinderen stimuleren om thuis te lezen. Alle boeken inpakken als een cadeautje maakt het extra spannend, want welk boek zou er in de verpakking zitten? Om te voorkomen dat een leerling zich een buitenbeentje voelt, is het handig om meerdere leestassen te hebben of deze te laten circuleren in de groep.’
De leestas met boeken en een af te vinken leesbingo geeft Wakrim ook mee tijdens vakantie. Zoals aan leerling Roos tijdens de zomervakantie. Wakrim: ‘Op de leesbingo heeft Roos voor elke tien minuten lezen een stempel mogen zetten. Ze heeft ontdekt dat ze in tien minuten tijd ongeveer drie bladzijden leest. Roos heeft gekozen voor het leukste boek en is daarin gaan lezen. Het gaat over puppy’s en die vindt ze heel leuk. Mijn ervaring met het werken met een leestas is dat het voor sommige kinderen net dat stukje extra motivatie kan bieden om zelf te gaan lezen.’

Voorlezen
Een goed voorleesboek motiveert je leerlingen om te blijven oefenen, zodat ze straks zelf ook dergelijke mooie, ontroerende of spannende boeken kunnen lezen. Bijvoorbeeld het boek Elvis en Jones, geschreven door Jeroen van Koningsbrugge en Marie-Claire Witlox en uitgegeven door uitgeverij Van Goor. Wanneer een broer en zus stiekem de zolder opgaan, ontdekken ze een gat in de muur, zo groot als een voetbal. Met daarin een roestig, vierkant doosje met een brief erin. Het blijkt een speurtocht te zijn, geschreven in 1967 door kinderen die er toen woonden, maar op het punt stonden om te verhuizen. Doordat Elvis en Jones de uitdaging van de speurtocht aangaan, lossen ze uiteindelijk een niet eerder opgeloste politiezaak op. Een leuk boek met een voorzichtige vooruitblik naar deel twee.

2 leestips

Heike Wiechmann, De meester is een monster (Kluitman, 2017)
In de AVI-serie ‘Ik hartje lezen’ brengt uitgeverij Kluitman regelmatig mooi uitgevoerde boeken uit, met een grote diversiteit aan onderwerpen, leesniveaus en illustratiestijlen. In dit gaat de klas op excursie naar een museum. Meneer Muis botst in het museum tegen een monster op en er vindt een persoonsverwisseling plaats. Hij gedraagt zich vreemd, hoe moet dit nu verder?

Dav Pilkey, Dog Man en de gekloonde kat (Condor, 2019)
Het derde deel in deze serie gaat over kat Karel, Dog Mans grootste vijand, die probeert zichzelf te klonen. Hij is alleen niet blij met het resultaat. Er komt namelijk een kitten uit de kloonmachine gekropen, die Karel steeds maar ‘papa’ blijft noemen. Als de kitten op het politiebureau van de stad belandt, besluit Dog Man voor hem te zorgen. Maar dat is best lastig als je tegelijkertijd de stad moet beschermen tegen Flippie de kwaadaardige vis. Een spannend boek vol vrolijke tekeningen, bizarre grappen en geweldige nieuwe personages. Met achterin weer leuke tekentips, waarmee je met gemak allerlei Dog Man-figuren natekent.