Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Taal
09/09/2025
Leestijd 3-4 minuten
Geschreven door

Zo heb je samen leesplezier!

Veel lezen vergroot de woordenschat en taalvaardigheid. En hoe soepeler het lezen gaat, hoe leuker het wordt! Maar hoe wakker je die lol in lezen steeds weer aan?

Save the children

Een leerling die vaak leest, wordt een steeds vaardiger lezer. Het gevolg is: nóg vaker en met meer plezier lezen. Het is een opwaartse spiraal! Maar een kind dat weinig leest, ziet zijn of haar taalvaardigheid in vergelijking met klasgenoten afnemen. En dat zorgt voor minder leesplezier en nog minder lezen. Gelukkig zijn er genoeg leuke activiteiten te bedenken om het tijd te keren. Voor leerlingen op alle niveaus.

Downloads bij dit artikel

Leestas

In een leestas vinden je leerlingen leuke opdrachten en spelletjes om het lezen extra fijn te maken. Het belangrijkste doel is om meer plezier aan lezen te beleven. Thuis lezen is niet voor elke leerling vanzelfsprekend. Met een leestas maak je de stap kleiner om het vaker te proberen. De tas gaat steeds een week met een leerling mee naar huis en er kunnen natuurlijk meerdere soorten tassen circuleren. Vul een leestas bijvoorbeeld met een informatieboek, dichtbundel, (voor)leesboek, moppenboek of stripboek. Denk ook aan:

  • een klein knuffeltje of fidget toy als leesmaatje
  • een leesbingo, met verschillende plekken in en rondom huis waar je kunt lezen
  • materiaal om zelf een boekenlegger te knutselen
  • een leesdagboekje
  • een taal- of leesspelletje (Scrabble, Pictionary of letterkwartet)
  • een folder van de bibliotheek
  • een kletspot met vragen voor na het lezen (zie kopieerblad 1)

Kies boeken die geschikt zijn voor het (AVI-)leesniveau waarop je leerling momenteel leest in de klas, maar verras ook eens met een wat uitdagender informatieboek of grappige gedichtenbundel.

Mond-tot-mond-reclame

Wie kunnen elkaar nou beter meenemen in leesmotivatie en -plezier dan jouw leerlingen zelf? Dat dit goed werkt, blijkt uit het onderzoek Leesmotivatie onder de loep van Stichting Lezen (2021). Ouders, leerkrachten én klasgenoten die leesbevorderend gedrag vertonen, hebben een gunstig effect op de leesmotivatie. Dit betekent praten over boeken, het aanraden van boeken, zelf boeken lezen en het goedkeuren van boeken.

Met verschillende werkvormen kunnen jouw leerlingen hun favoriete boek onder de aandacht brengen van hun klasgenoten en dus reclame maken om dat boek ook te lezen.

Kies voor elke leerling een leuk boek om te lenen uit de schoolbibliotheek tijdens een schoolvakantie en pak het in als cadeautje.

Op kopieerblad 2 vind je kaartjes met werkvormen waarmee leerlingen hun persoonlijke leesbeleving op een creatieve manier kunnen verwerken en delen met hun klasgenoten.

Geïnspireerd op het artikel Leesplezier met de leestas van Marieke Baselmans uit JSW 2 2019.