Schoolwerk
Op de ene school strijden ouders om meer huiswerk zodat de kinderen maximaal worden voorbereid op de middelbare school. Een andere school profileert zich als huiswerkvrije school en trekt een hele andere groep ouders aan.
Kinderen worden over het algemeen meer en meer gevraagd om thuis te werken aan de leerstof van school. Er is volop aanbod van commerciële, digitale omgevingen met materiaal waarmee kinderen spelenderwijs aan de slag kunnen met de leerstof van school. Steeds meer zie ik kinderen van de basisschool aan het werk met externe, veelal dure, huiswerkbegeleiders of coaches.
Je kunt je afvragen: hoe kan het dat zoveel kinderen deze extra begeleiding nodig hebben om de basisschool te kunnen doorlopen? Laten we er oog voor houden dat we zo, goedbedoeld, mogelijk ongelijke kansen creëren. Ouders die het kunnen betalen bieden hun kinderen deze lessen, maar wat gebeurt er met leerlingen waarvan de ouders een kleine portemonnee hebben? Hoe is de visie van jouw school op huiswerk en huiswerkbegeleiding en de rol van ouders daarbij? Hoe zorgen jullie ervoor dat de kinderen binnen de schooltijden en de ruimte van het klaslokaal zoveel mogelijk de leerstof eigen kunnen maken?