Effectief leesonderwijs bij meertaligheid
Effectief leesonderwijs betekent: werken met rijke thema’s en teksten en de inhoud van verschillende vakken integreren.
Effectief leesonderwijs betekent: werken met rijke thema’s en teksten en de inhoud van verschillende vakken integreren. Leesonderwijs aan meertalige leerlingen gaat nog een stap verder. Je moet ruimte geven aan alle thuistalen en culturen. Zo krijgen meertalige leerlingen volop kansen om te leren lezen. In deze publicatie wordt ingegaan op de rol van taal bij leren, de taaldenkontwikkeling van meertalige leerlingen en de inzet van meertaligheid in de klas. Ook lees je hoe je vanuit een meertalige benadering omgaat met voorkennis als basis voor lezen met begrip, het belang van praten en schrijven en ondersteuning tijdens het lezen met begrip.
MEERTALIGHEID
Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs: een literatuurstudie naar meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie
Eveline Wouters, Marian van Popta, Suzanne Dekker, Jantien Smit
Dit is een gratis uitgave van Stichting Lezen, te downloaden via lezen.nl/publicatie/meertalige-leerlingen-ondersteunen-in-het-leesonderwijs
★★★★★
Bianca Pannekoek is teammanager HJ Bibliotheek bij Hogeschool Utrecht (bianca.pannekoek@hu.nl).