Schrijf- en taalvaardigheid
De vraag hoe je de schrijf- en taalvaardigheid van leerlingen kan verbeteren, wordt beantwoord in dit boek.




Er wordt een pleidooi gehouden voor een methodiek van stelonderwijs met peerfeedback. Dit houdt in dat leerlingen op creatieve wijze leren om betere teksten en verhalen te schrijven. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een feedbackmethode met zogenaamde ‘schoudermaatjes’. Dit heeft tot resultaat dat de leerlingen steeds schrijfvaardiger worden. Dit boek geeft het proces en de resultaten weer van het praktijkonderzoek naar het verbeteren van de stelonderwijskwaliteit op school. Het gekozen ontwerp is een lessencyclus geworden. Het toepassen van peerfeedback leidde tot ruim 30 procent verbetering in de schrijfvaardigheid. Tevens is er een docentenhandleiding geschreven naar aanleiding van deze resultaten.
Wie stelt die telt!
Melvin Vaessen
Dordrecht, IDEDIX, 2022, 102 pp.
ISBN 9789083226033, € 21,95
Beoordeling: ***