15/06/2021

Zomerpret

De zomervakantie staat voor de deur. De tijd waarin kinderen en hun ouders tijd hebben om veel en vaak te lezen. Tip hen deze zomerse (voorlees)verhalen.

Om lezen aantrekkelijk te maken, is het belangrijk dat kinderen een gevarieerd leesaanbod krijgen. Dit geldt het hele jaar door, maar ook zeker in de lange zomervakantie. Denk aan strips, tijdschriften, informatieve boeken en quizboeken, bijvoorbeeld voor een korte leesactiviteit. Een kinderboek levert weer heerlijke leesuurtjes in de hangmat of aan het strand op. Laat kinderen vrij in wat ze lezen, want dat bevordert de leesmotivatie.

Laat je leerlingen na de vakantie het boek presenteren dat ze in de vakantie gelezen hebben

Gevarieerd leesaanbod
Sommige van je leerlingen en hun ouders kunnen wel wat inspiratie gebruiken. Geef kinderen die moeite met lezen hebben een tas of rugzak met boeken mee. Zorg hierbij voor variatie. Wijs ouders en kinderen daarnaast op het aanbod van de bibliotheek. Veel bibliotheken organiseren speciale activiteiten om zomerlezen te stimuleren. En geef kinderen een lijst met boekentips mee naar huis. Bespreek deze lijst eerst met je leerlingen in je klas.
Bespreek met de ouders tijdens het rapportgesprek het belang van lezen in de zomervakantie om een leesdip te voorkomen. Zeker voor je leeszwakke leerlingen is het belangrijk om te blijven lezen. Geef de ouders vooral de tip mee dat het leesplezier vooropstaat. En leesplezier bereik je met leuke boeken die de kinderen zelf uitkiezen.

Voorleestip
Ook dit jaar hebben de uitgeverijen een mooie collectie nieuwe boeken. Variërend van prentenboeken tot Griffelboeken. Een boek dat je direct meeneemt in een andere plaats en tijd, zelfs als je als lezer niet je tuinstoel verlaat, is De goede dieven van Katherine Rundell. Al vanaf de eerste zinnen leef je mee met Vita die haar opa helpt om zijn kasteel en zijn bezittingen terug te krijgen van een meesteroplichter met banden met de maffia. Dit door de grootste inbraak ooit te plegen. Hierbij krijgt ze hulp van Silk, Arkady en Samuel, een zakkenroller en twee circusjongens.

Onderbouw
Stimuleer lezen al vroeg, bij de kleuters. Dat prentenboeken leeftijdloos zijn, bewijst het boek Samen gaan bouwen, dat geschreven is door Oliver Jeffers en in 2021 is uitgegeven door De Fontein. De Engelse illustrator maakte dit boek voor zijn dochter. Een prachtig geïllustreerd boek met teksten waarin geen woord te veel staat, maar met een prachtige boodschap. Iedereen doet ertoe en werkt mee aan een waardevolle wereld met oog voor mens en milieu.

Middenbouw
Voor de leerlingen van de middenbouw is het boek Pas op voor de fluistervaar! van Mirjam Mous een aanrader. Het exemplaar is in 2021 uitgegeven door van Holkema en Warendorf. Daniëlle past voor de medewerker van het geheime instituut voor bijzondere dieren op zijn fluistervaar. De minister van volksgezondheid wil de zeldzame vogel, die inpraat op mensen en hen daarmee betovert, namelijk laten inslapen. Daniëlle weet uiteindelijk het probleem van de fluistervaar op een hele creatieve manier op te lossen. Met zelfs een verbetering voor zowel mens als dier. Een humoristisch boek met een duidelijke knipoog naar corona. In plaats van mondkapjes worden oordoppen geadviseerd, en het gevaar komt niet van een virus, maar van een vogel.

Ook een aanrader is het boek waarin het thema ’Jezelf durven en kunnen zijn’ centraal staat: De prins en de naaister van Jen Wang. Het boek is in 2021 verschenen bij Van Goor. Het speelt zich af in Parijs, aan de vooravond van de moderne tijd. Prins Sebastian zoekt een bruid, of eigenlijk zoeken zijn ouders er een voor hem. Sebastian is veel te druk om zijn geheime leven voor iedereen te verbergen. ’s Nachts bestormt hij Parijs als de fabelachtige dame Crystallia, het gewildste icoon van de mondiale modehoofdstad. Sebastians geheime ontwerper én beste vriendin is de briljante kledingmaakster Frances. Zij werkt als naaister en niemand vermoedt dar de prachtige ontwerpen van haar hand zijn. Op het einde van het boek laat de auteur het schrijf- en tekenproces zien. Zo krijgt de lezer een inkijk in het creatieve proces van deze schrijver. Dit is op zo’n stimulerende manier beschreven dat je als lezer zelf ook zin krijgt om aan de slag te gaan met je tekenspullen. In het kader ‘2 Leestips’ vind je leestips voor de bovenbouw.

Weer naar school
Als de school weer begint, vraag je leerlingen dan eens de boeken mee te nemen die ze hebben gelezen in de vakantie. Laat ze vervolgens kort over het boek vertellen. Wie weet motiveren ze hun klasgenoten om ook het boek te lezen. Toon zelf ook je gelezen kinderboek en lees een fragment voor. Vraag welk kind interesse heeft om het boek ook te lezen. Succes gegarandeerd!

2 leestips

Elena Favilli, Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes (ROSE stories, 2021)
Dit is een boek dat je als lezer niet weg kunt leggen voordat je het uit hebt. Iedere bladzijde staat een bijzondere Nederlandse vrouw centraal, geïllustreerd door steeds een andere illustrator. Een boek vol inspirerende levensverhalen van dappere, bijzondere, baanbrekende vrouwen uit de wetenschap of de sport-, theater- en zakenwereld. Op iedere illustratie staat ook een quote van de persoon. Zoals van schrijfster Astrid Roemer: ‘Boeken zijn voor mij sporen van een zoektocht.’ Dit boek is bovendien ook een aanrader om door kinderen samen met hun ouders te lezen. De vrouwen in het boek beslaan namelijk meerdere generaties.

Emma Mos, De vlogvriendinnen. Festivalkoorts (Luitingh-Sijthoff, 2020)
Het vijfde deel van Emma Moss’ serie over vier vloggende vriendinnen is een perfect vakantieboek voor meisjes die beginnen met vloggen. Lucy’s ouders organiseren een kampeeruitje en ze hebben een verrassing voor hun dochter. Haar vlogvriendinnen mogen mee. Ze gaan samen naar een muziekfestival en dat moet natuurlijk gevlogd worden. Met tips achter in het boek om ook zelf te gaan vloggen. Kortom, een fijn zomers boek volop vakantieperikelen.