Global Showcase tijdens World Education Week
Op 6 oktober mogen we als school deelnemen aan de Global Showcase tijdens de World Education Week. We zijn vereerd en trots dat we zijn uitgekozen als één van de honderd scholen om te laten zien wat we doen. Tijdens een livestream van een uur zullen we vertellen over onze (tijdelijke) ondersteuningsklas X-tra, waar leerlingen met een eigen leerlijn een passend aanbod krijgen.
Vaak voel je het aan als leerkracht. Leerlingen die niet helemaal mee kunnen komen met de ‘norm’. Kinderen die minder betrokken zijn en afgeleid, omdat de stof te moeilijk voor ze is. En soms zelf zo dat ook hun zelfvertrouwen erg laag wordt en ze daardoor ook uitdagingen in hun gedrag hebben. Jaar in, jaar uit hebben ze ervaren dat ze niet goed genoeg zijn in rekenen. In elke klas zijn er kinderen die leeruitdagingen hebben vanwege hun intelligentie, hun achtergrond of vanwege kind- en omgevingskenmerken – zoals dat in onderwijsland wordt genoemd.
Gelijke kansen
Op onze multiculturele school begint dit bij de kleuters. Bij aanvang is er al een taalachterstand. Ze kennen weinig woorden en ook het begrip is lastig voor ze. Soms hebben ze ouders die de basisschool hebben afgemaakt en al op jonge leeftijd een gezin hebben gesticht. Hoe zorg je voor deze kinderen dat ze gelijke kansen hebben? Dit is meer en meer het gesprek wat gevoerd wordt en de vraag die we onszelf dagelijks moeten blijven stellen.
Hoe zorg je voor een balans in kwalitatief goed lesgeven aan alle kinderen en aan de andere kant: zorgen dat je als professional voldoende kracht en energie hebt om je vak goed uit te oefenen?
Bovendien werden we ons ook bewust dat er een aantal leerlingen zijn die een meer praktisch leeraanbod nodig hebben. Nee, geen klusklas. Maar handelend, praktisch rekenen gekoppeld aan alledaagse dingen. Naar de supermarkt gaan om een cake te bakken voor eenzame ouderen, aan de hand van een recept verhoudingen berekenen en schatten hoeveel geld je nodig hebt en terugkrijgt. Altijd gekoppeld aan reken- en taaldoelen (leerroute 2 of 3) en geïntegreerd in een thema. Leren hoe je initiatief neemt in een gesprek, de opbouw van een mailtje of een berichtje, leren om goed begrijpend te lezen net boven hun niveau. We besloten te evidence-informed te gaan pionieren en deze leerlingen te laten leren op hun eigen veilige plek; school. De plek waar ze vriendjes en vriendinnetjes hebben gemaakt, de meesters en juffen kennen, het reilen en zeilen, in de wijk waar ze wonen.
Passend aanbod
Drie ochtenden in de week geven we deze kinderen een passend aanbod, kijkend naar de leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Het aanbod is gericht op rekenen en taal, maar ook op kwaliteiten en het toekomstperspectief van de kinderen. Zo staan ondernemende vaardigheden, door samenwerking met bedrijven in de omgeving, centraal. Regelmatig naar het verzorgingstehuis om samen met de ouderen activiteiten te doen en de overstap naar de middelbare school zo fijn mogelijk maken. Het resultaat is dat kinderen niet alleen groeien in hun leerontwikkeling, maar ook het gevoel krijgen weer ergens goed in te zijn. Rekenen weer leuk gaan vinden, zelf doelen kunnen stellen en door communicatieve vaardigheden weten hoe ze onderdeel kunnen zijn van de groep; de mini-maatschappij.
Het kind echt zien, uitgaan van hun beginsituatie en daarop voortborduren. Hoge verwachtingen hebben, want iedere kind kan leren lezen en toegepast rekenen. En iedereen heeft vaardigheden nodig om mee te kunnen draaien in de maatschappij. Cliché, maar zo waar! Omdat we niet alle expertise en huis hebben, investeren we in middelen, onderzoek en het specialisme van andere professionals. Zoals docenten uit het speciaal basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Ze komen kijken bij X-tra en geven feedback op wat er gebeurt en hoe er wordt lesgegeven in de ondersteuningsklas.
Het blijft een proces van optimaliseren, het is niet van: zo doen we het en zo blijven we het doen. Het is een proces van plan-do-check-act. Kinderen en ouders betrekken in het leer- en ontwikkelingsproces van het kind. En bovenal: het kind goed volgen en blijven zien, dag in dag uit, bij ieder formatief meetmoment, diagnostische gesprekken voeren, vragen waar ze gelukkig van worden. Keuzes daar op baseren, bijstellen waar nodig en ook trots zijn op het hele proces van de ondersteuningsklas!
Online showcase
We zijn vereerd dit te mogen delen met de wereld en natuurlijk ook met onze collega’s in Nederland. Deelnemen aan de livestream is gratis en bovendien kunnen collega’s zich ook aanmelden voor andere mooie internationale showcases. Die van ons vindt plaats op 6 oktober om 19:00 uur.
P.s. Samen met onze schoolleider, intern begeleider, een collega die leerlingen heeft uit X-tra en – het allerbelangrijkste – een leerling zelf zullen we vanuit onze eigen rol onze kijk geven op wat X-tra ons brengt, de werkwijze, de theorie en de aanleiding. Dit doen we in samenwerking met Jan van de Ven, die het gesprek zal modereren.