Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Columns
17/12/2019
Leestijd 1 minuut
Geschreven door Mark van der Pol

DMT

Ongeveer een jaar geleden kreeg de school het predicaat onvoldoende. Na een jaar hard werken, nu een maand geleden, werd mij gevraagd om eens te komen kijken hoe het ervoor stond. Wat was ik onder de indruk. Het klopte; de koers was in lijn met het schoolconcept en wat er in de praktijk te zien was. Zo ook de afspraken rond toetsen, een van de verbeterpunten.

Save the children

De kinderen nemen nu zelf de DrieMinutenToets (DMT) af. Met de lijst met woorden naar de stilteplek, in het zicht van de leerkracht, en zelf aan zet. Ik zit een eindje verderop en zie het gebeuren. Een meisje uit groep 5 is erg zenuwachtig. De eenzame strijd van een kind met een zandloper. De leerkracht loopt schijnbaar achteloos naar het kind, gaat ernaast zitten en praat wat over thuis. De schouders van het meisje zakken. Dan pakt de leerkracht de zandloper en houdt die onder tafel. ‘Lees nog eens van voor af aan’, en draait de zandloper om. ‘Goh,’ zegt ze tussen neus en lippen door als ze klaar is: ‘bijna de hele rij gelezen…’ Met een glimlach loopt ze weg, het meisje stralend en trots achterlatend.

Mark van der Pol