Kies!
Donderdag, midden januari. Ik ben op schoolbezoek en spreek tussen de middag het team. Eén van de leerkrachten begint over de werkdruk. ‘Ik werk zo hard’, zegt ze, ‘maar het lijkt nooit genoeg.’ Iedereen wil wat van het onderwijs en de grote verschillen in de klas helpen niet mee.

De werkdrukgelden zijn absoluut welkom, maar is het voldoende? Werkdruk wordt nog steeds als een van de grootste problemen binnen het onderwijs gezien. Staken op 15 maart dan? Volgens mij werkt dat ook niet. We zijn zelf aan zet.
Naast je lesgevende taken heb je op een dag nog zo’n twee uur voor andere dingen. Lessen voorbereiden, nakijken, administratie, activiteiten organiseren, groepsplannen schrijven, vergaderen, met ouders spreken. Het is een breed scala aan activiteiten en als we steeds ‘Ja’ blijven zeggen, wordt het niet beter.
Kies! Niet alleen de directeur, maar ook jij, de leerkracht. Doe alleen wat past bij de opdracht van de school en wat jij nodig hebt om je onderwijs af te stemmen. Draagt iets niet bij of helpt het niet: stop ermee en leg het uit. Dus op de vraag: ‘Waarom doe je dat?’ wil ik geen externe antwoorden meer horen als: ‘Omdat het moet’ of ‘Dit doen we altijd al zo’. Kies!