Leren doet soms pijn
Een pittige discussie in de teamkamer. Onderwerp: feedback. Ondanks dat feedback één van de bekende ‘jeukwoorden’ is, weten we het allemaal: directe feedback helpt. Maar is het objectief? Ik zei dat goede feedback zeker objectief is; mijn collega vond van niet.


Haar stelling: feedback geven zegt veel over jezelf. ‘Als jij feedback geeft op de kleding van een ander, vind je daar wat van.’ Ik was even stil. Had zij gelijk? Het besef kwam langzaam: feedback start vaak bij een oordeel. Het zegt dus wat over jezelf. En om niet te eigenwijs te zijn, zet je dan de vaardigheid van goed feedback geven in. Goede feedback kan dus alleen wanneer je reflecteert. Nog zo’n jeukwoord – dat wel werkt.
Binnen het onderwijs zie ik veel dat oorzaken buiten jezelf gelegd worden. Ik hoor regelmatig ‘dat kunnen deze kinderen niet’, ‘dat mag niet van de inspectie’ of ‘daar is geen geld voor’. Ook ik maak me daar regelmatig schuldig aan. Maar kloppen die aannames? Kijken naar de ander of afgeven op het systeem heeft niet zoveel zin. Eerst goed naar jezelf kijken!
Voor mij was dit een leerzame week. Leren doet soms een beetje pijn.