Lesgeven is een kunst
‘Ik denk dat het moderne onderwijs last heeft van twee zaken. Aan de ene kant die aanhoudende beheersingsdynamiek en aan de andere kant een samenleving met een grote hoeveelheid onvolwassen verlangens.’ Aan het woord is Gert Biesta, onderwijspedagoog, hoogleraar Public Education aan de Maynooth University (Ierland) en bijzonder hoogleraar Pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming aan de Universiteit voor Humanistiek (Nederland). Met zijn boek Goed onderwijs en de cultuur van het meten gaf hij in 2012 woorden aan een ondergesneeuwd onderwijsaspect: de pedagogiek. Sindsdien is hij de stem geworden van mensen die zich zorgen maken over de ‘meten is weten’-cultuur in het onderwijs. Zij geven aan dat Biesta verwoordt wat zij zelf niet onder woorden kunnen brengen. Ik sprak Biesta op landgoed De Horst in Driebergen en trof een bedachtzaam formulerende wetenschapper die wijst op de belangrijke rol van het onderwijs in een ‘puberende’ samenleving.