Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Columns
15/03/2021
Leestijd 1-2 minuten
Geschreven door Mark van der Pol

Niet zeuren

In deze korte column kan ik niet alles voorrekenen. Maar de afgelopen jaren hebben we meerdere rondes aan salarisverhoging, werkdrukmiddelen, subsidies en kleine scholen-toeslag gehad.

Save the children

En nu komt er nog eens gemiddeld € 180.000 per school bij. Mooi toch?
En in de wandelgangen, op social media en in de traditionele media hoor ik niets dan gemopper: het is niet structureel en we moeten het onderwijs wel structureel veranderen, het is een druppel op een gloeiende plaat, het had veel eerder moeten komen, de woordkeuze van Slob was niet goed. Allemaal waar! Maar dit helpt niet; we krijgen er echt niet nog meer bij.
En: op dit moment zijn er wel heel mooie voorbeelden van het onderwijs (en opvang) anders organiseren. Scholen die experimenteren met groepsgrootte en units, andere schooltijden, ander aanbod; en dan bedoel ik niet in de middag thematisch werken, maar scholen die de didactiek en de organisatie echt op de schop hebben gegooid. Ze hebben vanuit een hoger doel een school of kindcentrum opnieuw opgebouwd. Onderwijs en opvang gekoppeld, veel inclusiever, binnen- en buitenschools leren, vanuit doelen en echt betekenisvol. En deze vernieuwende scholen hebben dit gedaan met het oude geld, voordat al die extra middelen er kwamen.
Dus, nu niet mopperen over die lullige 1,8 ton, maar aan de slag. En zorgen dat er daadwerkelijk wat verandert. Of niet piepen over dat geld, er blij mee zijn en het doen met wat je krijgt.

Mark van der Pol