Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Columns
24/10/2019
Leestijd 1-2 minuten
Geschreven door Mark van der Pol

Veranderen?

In gesprek met een lid van de medezeggenschapsraad. Over zijn eigen bedrijf en de onzekerheden en over onze problemen. ‘Wat ik niet snap,’ zegt hij, ‘is dat veranderingen in het onderwijs zo langzaam gaan.’ We praten er even over door. Ik merk dat ik me ga verdedigen. Over passend onderwijs, weinig geld, de werkdruk.

Save the children

In veel andere land hebben ze totaal andere systemen en toch dezelfde problemen. Misschien helpt te schoppen tegen het systeem wel niet. Laten we wel zijn, zoveel is er de afgelopen tweehonderd jaar niet veranderd in het onderwijs. Oké, de lesmethodes en onze werkwijzen, maar in wezen is het nog steeds een hok met dertig kinderen en een leerkracht ervoor.
Hoe komt verandering tot stand? Wachten tot iemand anders het systeem verandert? Op iets als een tienminutengesprekken zit niemand meer te wachten. En contact met ouders kan zo anders. Waarom houden we patronen in stand die niet helpen? We zeggen daarbij dat er veel moet. Maar van wie? Ga dan niet op zoek naar wat niet helpt en verander niet waar je tegenaan loopt, maar ga op zoek naar wat je anders zou willen doen. Dacht je dat een ondernemer gaat zitten wachten tot het belastingsysteem verandert?

Mark van der Pol