Boekpromotie
‘Dit boek gaat over Robin. Die is bang om naar school te gaan. De juf is heel lief. Ik vind het boek leuk, omdat Robin eerst verdrietig is en dan blij. Dit plaatje vind ik het mooiste.’ Het is maandagavond en vlak voordat ze naar bed gaat, oefent mijn kleuter nog even met haar boekpromotie. Ja, je leest het goed: kleuter en boekpromotie.
De vlag gaat hier uit, want mijn vierjarige krijgt les van een lezende leerkracht! In een enthousiast bericht in het ouderportaal vertelt de juf dat (voor)lezen heel erg belangrijk is en dat ze dagelijks aan leesbevordering en boekpromotie doet. Daarom mogen de kinderen om beurten hun lievelingsboek mee naar school nemen en showen in de kring. Over het boek zal ze de volgende vragen stellen:
• ‘Kun je vertellen wat je het leukste vindt aan jouw boek?’
• ‘Kun je laten zien welke plaatjes je het mooiste vindt?’
Heel eenvoudig, maar o zo waardevol. En terwijl een aantal ouders zich druk maakt om het feit dat hun prins(es)je moet presenteren (waar het helemaal niet om draait), juich ik dit voorstel alleen maar van harte toe. Boekpromotie, yes!
In mijn eigen groep 8 doen we natuurlijk ook aan boekpromotie. Niet alleen promoot ik dagelijks de allermooiste kinderboeken, ook mijn leerlingen moeten aan de bak. Dat gebeurt zowel spontaan (‘Vertel eens wat over het boek dat je aan het lezen bent’) als met de verplichte boekpromotie (voorheen boekbespreking). Daarin hebben we wel flink gesneden qua format. Geen complete shows meer waardoor de boekpromotie zijn kracht verliest. Geen ellenlange opgedreunde samenvattingen meer of overbodige informatie, zoals wanneer de auteur is geboren en wat het lievelingseten van de illustrator is. Nee, nee, de bedoeling is dat de kinderen hun boek vol overgave ‘pitchen’. In een paar minuten tijd moeten ze hun klasgenoten zien te overtuigen om het boek ook te lezen. En dat gebeurt met succes.
Door veel boeken te promoten, maar ook door samen boeken te lezen en regelmatig over boeken te praten, creëren we een fijn leesklimaat. Dat zouden meer leerkrachten van groep 1 tot en met groep 8 moeten doen. Want om het leesonderwijs in Nederland naar een hoger niveau te tillen, moet jij als leerkracht het goede voorbeeld geven. Geef kinderboeken een prominente plek in de klas en in jouw lessen. Lees voor, lees mee, lees zelf. Word die lezende leerkracht!
Als ik dinsdag thuiskom van school, vertelt mijn dochtertje meteen hoe haar boekpromotie is gegaan. ‘Iedereen wilde mijn boek lezen, mama! En ze gingen klappen!’ Applaus dus ook voor de juf. Want een lezende leerkracht is alles.
Over Naomi Smits
Na afgestudeerd te zijn in Theater,- Film- en Televisiewetenschap (BA), Kunstbeleid & Management (MA) en werkzaam te zijn geweest in de televisiewereld, is Naomi Smits de deeltijdpabo gaan doen. Naast parttime leraar en leescoördinator bovenbouw is Naomi moeder, geeft ze lezingen over onder het (lees)onderwijs en is ze werkzaam als tekstschrijver. Ook is ze auteur van de columnbundel ‘Eh… juf, hoe krijg je eigenlijk kinderen?’ en het (h)eerlijke onderwijsboek ‘Juf Naomi klapt uit de school’. Haar recente boek ‘Wie niet leest is gek’ heeft al vele mensen binnen en buiten het onderwijs succesvol aangezet tot leesbevordering.