Hoe gaat het?
‘Hoe was je dag?’ Ik ben zo druk bezig met het voorbereiden van een les rondom Multatuli dat ik mijn schoolleider niet binnen heb horen komen. ‘Hoe mijn dag was?’ herhaal ik haar vraag. ‘Nou, die was …’
Ja, lieve lezers, ik heb een schoolleider die vraagt hoe het met me is. De aandacht die ze voor haar collega’s heeft, is een van haar kwaliteiten, waardoor ik haar een goede schoolleider vind. Goede schoolleiders – zo lees en hoor ik – zijn schaars.
In mijn onderwijscarrière heb ik zo’n tiental schoolleiders mee mogen maken. Van kaliber ‘vertrouwen geven en jezelf blijven ontwikkelen’ tot ‘ik wil graag je mening horen om je vervolgens de grond in te boren’ en alles daartussen in. Het blijkt wel weer dat het vak van schoolleider net zo complex is als het vak van leerkracht. En dat slecht schoolleiderschap ook een van de redenen is dat leerkrachten het onderwijsbijltje erbij neerleggen. Puur omdat degene voor wie je werkt nul zelfreflectie heeft en/of roddelt en achterklapt en/of een dubbele agenda erop nahoudt en/of cijfers en hypes belangrijker vindt dan onderwijskwaliteit en het welbevinden van het team. Dag, dag werktevredenheid. Een slechte schoolleider is funest voor de leerkracht en dus funest voor de kwaliteit van het onderwijs.
Maar aan welke eisen moet een goede schoolleider dan voldoen? Ik vroeg het in mijn onderwijsbubbel. Een waardevolle bijdrage aan onderwijsverbetering en het creëren van een professionele leergemeenschap waarin leerkrachten zich kunnen ontwikkelen, kwamen als grote winnaars uit de stembus. Daarnaast moet de beste man/vrouw gerichte feedback kunnen geven (én ontvangen), expertise weten in te zetten (én te waarderen) en op de hoogte zijn van de onderwijsontwikkelingen én zichzelf blijven ontwikkelen. Hij of zij houdt zicht op de professionele cultuur, komt afspraken na, communiceert duidelijk (ook naar de ouders) en is kritisch op alles wat ‘moet’. Maar vooral belangrijk is, is dat een goede schoolleider aandacht voor het team heeft, toegankelijk, zichtbaar en benaderbaar is. Voor schoolleiders met hart voor de zaak en oog voor de mens loopt een leerkracht nu eenmaal een stapje harder.
Ik prijs me gelukkig dat ik zo’n schoolleider heb. Eentje van wie ik rust en die ruimte krijg om me te ontwikkelen. Mijn expertise op het gebied van lezen en schrijven zet ze graag in en ook de ambities die ik naast het onderwijs heb, juicht ze alleen maar toe. Ik voel me gezien en gehoord. Hoewel het met een grote school tijd-technisch vaak een uitdaging is, checkt ze regelmatig bij iedereen in. Door simpelweg te vragen hoe het is.
Dus om antwoord te geven op bovenstaande: ik had een zeer goede dag. En het feit dat mijn schoolleider oprechte interesse in me toont, maakt de dag zelfs uitstekend.