Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Columns
12/09/2019
Leestijd 2-3 minuten
Geschreven door Thijs Roovers

Hoedje af

Op dinsdag 17 september, de derde dinsdag van september, zetten politici hun hoedjes op om te luisteren naar de troonrede. Het regeringsbeleid voor het komende jaar wordt bekendgemaakt. Naast een aantal goedgeklede politici zal er ook door het onderwijsveld gespannen geluisterd worden naar wat het kabinet komend jaar gaat doen voor ons onderwijs.

Save the children

Vorig jaar was dat geen fijn verhaal. Het onderwijs profiteerde niet van de economische groei, sterker nog, het onderwijs moest inleveren. Een stond een nieuw tekort van € 114 miljoen in de boeken.
Dat we in Nederland meer sectoren hebben waar extra investeringen nodig zijn, is geen verrassing. De zorg kampt met tekorten, de politie zoekt naar nieuw personeel en defensie staat al een tijdje aan de poort te rammelen om extra middelen. Ik snap dat het een lastige opgave is om het geld eerlijk te verdelen. Toch hoop ik dat er dit jaar forse extra investeringen komen om de problemen die we hebben in het basisonderwijs de kop te kunnen bieden. Het meest fnuikende probleem is het toenemende lerarentekort, ook dat zal niemand verrassen. Al geruime tijd geven leerkrachten, directies, ouders en besturen aan dat het niet meer gaat. Dat er niet genoeg leerkrachten zijn om de klassen te bemannen. Niet voor niks werd begin dit schooljaar de actie ‘Leraar gezocht’ gestart door bijna alle partijen uit het onderwijsveld.
De Inspectie van het Onderwijs gaf net voor het einde van de zomervakantie aan dat ze scherp gaat toezien op dit lerarentekort. Er kwam een hoop kritiek vanuit het werkveld, maar ik vind het een goed teken dat we niet accepteren dat kinderen onvoldoende onderwijs krijgen. Laat de inspectie hard optreden tegen scholen waar ouders zonder bevoegdheid voor de klas worden gezet, waar groepen ontstaan van meer dan vijftig leerlingen met slechts een leerkracht met onderwijsbevoegdheid, waar kinderen niet het wettelijke aantal uur onderwijs krijgen. Deze oplossingen creëren schoolteams zelf, altijd met de beste bedoelingen, maar het blijft pleisters plakken waar hechtingen nodig zijn. Grijp in als inspectie, maar leg de schuld en de oplossing niet bij de scholen. Wanneer we in kaart kunnen brengen wat het lerarentekort doet en gaat doen met de kwaliteit van onderwijs aan onze kinderen, zal de roep om meer investeringen uit nog meer kelen klinken. Dat heeft invloed op verkiezingsprogramma’s!
Wanneer de regering dit probleem eindelijk structureel gaat aanpakken, kunnen leerkrachten, directies en onderwijzend personeel zich richten op datgene waarvoor ze zijn opgeleid, waar ze goed in zijn, wat ze het liefste willen doen: het nadenken over en geven van goed onderwijs.
Daarom neem ik mijn hoedje juist af op 17 september. Ik neem mijn hoedje af voor al die collega’s die ondanks het tekort aan collega’s doen waar ze goed in zijn en elke dag met veel plezier het allermooiste vak ter wereld uitoefenen.
Ik hoop dat politici dit voorbeeld zullen volgen, maar liever nog hun uiterste best gaan doen om het lerarentekort aan te pakken. Dan zetten we volgend jaar allemaal een feesthoed op.

Thijs Roovers