Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Columns
22/10/2019
Leestijd 2-3 minuten
Geschreven door Thijs Roovers

Storm

Herfst. Het stormt. Niet alleen buiten, maar ook in het primair onderwijs. Lerarentekort, stakingen, passend onderwijs, verschuiven Cito-toets, lerarenregister, een nieuw curriculum. Het lijkt soms haast onmogelijk om het droog te houden. Dat gebeurt dan ook vaak niet. Te vaak heb je als leerkracht het gevoel tekort te schieten, die ene leerling niet te kunnen spreken, een ander niet genoeg te kunnen helpen, het werk is nooit af.

Save the children

Los van de problemen die we vanaf de werkvloer niet kunnen oplossen, het lerarentekort bijvoorbeeld, zijn er wel mogelijkheden om aan veel onderwerpen zelf iets te doen. Met dat zelf bedoel ik ‘ons’, als collectief. Te lang hebben wij ons laten voorschrijven wat we moeten doen in de klas.
In de afgelopen jaren dat Jan van de Ven en ik voor PO in Actie aan verschillende onderhandelingstafels zaten, werd ons vaak gevraagd of wij ons ook op onderwijsinhoudelijke thema’s wilden uitspreken. Dat wilden wij niet, want daar zaten we niet voor aan tafel. Daarbij, ik ben niet degene die wil bepalen wat de rest van mijn collega’s moet doen. Wel groeide bij mij het besef dat het hoog tijd werd voor een ‘stem van de leerkracht´ aan al deze tafels.
Zo is het vreemd dat er zo weinig leerkrachten zijn die weten van het nieuwe curriculum dat eraan komt. Het curriculum dat voor elke leerkracht in Nederland grote impact gaat hebben over wat wij moeten gaan doen in de klas, met onze leerlingen. Ook verbaast het mij dat leerkrachten zo weinig invloed hebben over wat er op de pabo’s aangeleerd wordt. Is ons beroep dan geen ambacht? Leer je dit prachtige vak dan niet in de praktijk, begeleid door ervaren collega’s? Weten wij zelf niet wat wel en wat niet werkt?
Als het buiten stormt, dan trek je je regenpak aan. Waarom doen we dan niet hetzelfde in het primair onderwijs? Waarom beschermen we ons niet tegen wat er op ons neervalt, tegen ons aan beukt?
Bovenstaande vragen waren de reden waarom Jan en ik de handschoen hebben opgepakt en begonnen zijn met het oprichten van het Lerarencollectief, de beroepsvereniging voor het primair onderwijs, een beschermende laag tegen alles wat van buitenaf over ons heen wordt gestort.
In de aankomende maanden gaan we op bezoek bij zoveel mogelijk scholen, in gesprek met leerkrachten om te praten over waar een beroepsvereniging aan moet voldoen. Hierbij zijn vier pijlers onze leidraad: beroepskwaliteit, informatievoorziening, betrokkenheid en vertegenwoordiging, Het doel is om uiteindelijk met elkaar een stem te krijgen als het gaat om onderwijsinhoudelijke thema’s, zodat wij zelf bepalen wat we wel en niet behandelen in de klas, in gezamenlijkheid, vanuit het perspectief van de leerkracht.
Dat het soms regent en heel hard waait, kunnen we niet altijd voorkomen. Ik denk wel dat we ons er goed tegen kunnen beschermen. We hebben dit de afgelopen jaren al laten zien, toen het ging over de arbeidsvoorwaarden. Deze teruggevonden beroepseer en saamhorigheid maken het mogelijk om ook elke onderwijsinhoudelijke storm te trotseren of te voorkomen.

Thijs Roovers