Profile

Dé basis voor het basisonderwijs

Columns
25/09/2023
Leestijd 2-3 minuten
Geschreven door Naomi Smits

Iets speciaals

‘Juf? Doen we nog iets speciaals met de Kinderboekenweek?’ Lis en Pien kijken me vragend aan wanneer ik een verse lading boeken in de klassenboekenkast zet. Ik moet lachen.

Save the children

‘Iets speciaals? Maar meiden, bij ons is het toch elke week Kinderboekenweek? Bij ons is lezen toch altijd speciaal?’ Daar zijn ze het volledig mee eens, maar ja, tijdens de Kinderboekenweek verwachten ze toch wel iets extra leuks.

Nou, laat ik dan maar meteen duidelijk maken dat ik in ieder geval niet verkleed als boekpersonage het schoolplein op ga om de Kinderboekenweek feestelijk te openen. En ik ga ook niet lukraak Gorgels, glittervissen of dikke billenbijters knutselen, net zoals ik weiger hysterische dansjes met een kwelend kinderkoor te doen. De Kinderboekenweek is een uitstekend initiatief dat bedoeld is om het lezen van kinderboeken extra te promoten. Het geklooi met lessen en activiteiten die daar he-le-maal niks mee te maken hebben, is een echte no go. Zonde, vinden mijn lieve leerlingen. Dat snap ik ergens wel, want hoe leuk is het om je juf in een Superjuffie-pak te zien of de conciërge als Dolfje Weerwolfje look-a-like?
Enfin, blijkbaar heb ik als een soort van Voldemort de magie rondom de Kinderboekenweek doen laten verdwijnen, want lang niet alle leerkrachten zijn het met me eens. Reacties als: ‘het-is-toch-leuk-als-je-als-juf-lekker-meedanst-of-fröbelt’? Of: ‘school-moet-leuk-zijn-dus-we-maken-ook-van-de-Kinderboekenweek-een-groot-feest’ ontvang ik dan ook regelmatig.
Nee. Gewoon nee.

Nogmaals. In Jip-en-Janneketaal. In de eerste weken van oktober draait het om het lezen van kinderboeken extra te promoten. En daar ga je de rest van het jaar vrolijk mee verder. Vooral nu de resultaten wat leesvaardigheid en leesplezier betreft een onacceptabel dieptepunt hebben bereikt. Het is de taak van de leerkracht hier full throttle op in te zetten. Lezen is nou eenmaal het allerbelangrijkste vak dat er is.

Mijn achtstegroepers weten inmiddels maar al te goed dat hun juf strijdt voor goed leesonderwijs. En omdat zij al sinds het begin van het schooljaar gretig het ene na het andere boek verslinden, besluit ik ze tegemoet te komen om toch ‘iets speciaals’ te doen tijdens de Kinderboekenweek. Dus gaan we voorlezen in groep 4. Er komt ook nog een schrijver op school en leerlingen kunnen hun boeken verkopen op de door de activiteitencommissie georganiseerde boekenmarkt. Last but not least gaan de groepen 1 tot en met groep 8 de strijd met elkaar aan om de Gouden Penseel te winnen; een creatieve verwerkingsvorm ná het lezen van een kinderboek vind ik namelijk wél een waardevolle activiteit.
Verder doe ík niks speciaals, maar gewoon wat ik altijd doe. Als een ware Matilda besteed ik in de klas heel veel aandacht aan de allermooiste kinderboeken: we lezen veel (voor), we praten over wat we lezen en we integreren rijke teksten in de lessen. En dat zou iedere leerkracht voor, tijdens en na de Kinderboekenweek moeten doen.

Naomi Smits